UTV-urile – noile vehicule „cool” din sectorul construcțiilor

MEq
By MEq noiembrie 22, 2019 18:08

UTV-urile – noile vehicule „cool” din sectorul construcțiilor

UTV-urile pot aduce un plus de mobilitate și funcționalitate pe un șantier. Cu toate acestea, este important să înțelegem că nu toate UTV-urile sunt special concepute pentru medii de lucru grele. Doar anumite modele au caracteristicile și capacitățile necesare de care ai nevoie pe șantier. | Marius IANCU

Dar ce sunt, de fapt, UTV-urile? Vehiculele utilitare (sau Utility Terrain Vehicles) sunt construite și utilizate mai mult pentru muncă decât pentru recreere. Deși au dimensiuni reduse, sunt puternice, pot transporta unul, doi sau mai mulți pasageri și dispun și de spațiu de depozitare. Adesea sunt utilizate pentru a transporta echipamente și consumabile pe șantierele care fac imposibilă utilizarea unui alt tip de vehicul, dar în egală măsură se pot utiliza și în lucrări utilitare urbane, de amenajare peisagistică, în ferme și agricultură.

Side-by-Side
Un UTV are un ampatament standard (patru roți), însă pentru aplicații speciale, poate fi modificat. Constructiv, UTV-ul este mai aporipiat de o mașină decât de un ATV, fiind condus prin intermediul unui volan. În mod normal, într-un UTV pot încăpea în siguranță între doi și șase pasageri, așezați unul lângă altul (motiv pentru care vehiculul și-a câștigat porecla „Side-by-Side” vehicle sau SxS). E de la sine înțeles că vehiculele recreative (Sport UTV) nu se încadrează în topicul acestui articol.

În Europa, piața pentru aceste vehicule nu îmi pare atât de deschisă precum cea nord-americană, unde UTV-ul a devenit noua alternativă de transport tot-teren la clasicul pickup. Personal, le găsesc atractive și interesante, motiv pentru care m-am decis să scriu despre ele.

Așa cum spuneam, clienții le folosesc pentru a înlocui alte vehicule, precum camionetele și chiar tractoarele, fiind vehicule proiectate pentru a lucra în medii off-road. În prezent, vehiculele 4×4 au o cotă de piață ridicată, deoarece mulți își doresc tracțiune integrală. De asemenea, motoarele pe benzină le depășesc pe cele diesel, clienții urmărind să aibă motoare performante care să se încadreze în standardele de emisii. Totuși, motorizările diesel sunt încă un jucător serios pe piață.

O altă tendință vizibilă este în favoarea unităților cu mai multe locuri. Acest segment în creștere le permite clienților să transporte un echipaj, dar și să convertească spațiul destinat pasagerilor pentru a putea căra echipamente. Astfel, cumpărătorii de vehicule utilitare se axează pe produse care combină construcția robustă, performanțele, deplasarea jeleră, dar și senzația de bine la condus.

De știut
Capacitatea de încărcare și transport – o necesitate. UTV-urile sunt adesea folosite pentru a transporta încărcături pe șantier – orice, de la uneltele echipajului până la diferite materiale de construcție. Prin urmare, clientul va căuta un vehicul utilitar cu suficient spațiu de transport și suficientă capacitate de remorcare pentru a face față oricărui task. În plus, o benă de marfă din oțel va fi mult mai durabilă decât una din alte materiale.

Stabilitate și fiabilitate. Terenul unui șantier poate varia foarte mult, în special în funcție de vreme. De aceea, se recomandă un UTV cu un sistem de suspensie care să asigure un transport stabil pe orice tip de teren, indiferent dacă mașina e încărcată sau nu.

O întreținere fără bătăi de cap înseamnă timpi reduși de inactivitate. Știm cu toții că downtime-ul este inamicul șantierului. Așa că atunci când vine vorba despre întreținerea mașinii, aceasta trebuie să fie rapidă și simplă. Unele UTV-uri sunt concepute pentru a oferi un acces facil la punctele de service, astfel încât întreținerea să se poată face oriunde, chiar și în condiții sau medii mai puțin favorabile. În plus, o întreținere simplă e bine să fie dublată și de asistența și service-ul dealerului, pentru orice reparații sau întrebări despre produs.

Confortul. Pentru că săptămâna de lucru este destul de grea, de ce ai face-o și mai grea pentru tine (sau pentru echipaj) deplasându-te într-un UTV care nu e deloc confortabil? Pentru confortul în mers, un sistem avansat de suspensie este esențial – de pildă, o suspensie independentă pe patru roți cu bară stabilizatoare, pentru un echilibru între deplasarea lină și transportul unei sarcini. În plus, o cabină în care e ușor de intrat și ieșit, cu suficient spațiu pentru cap, umeri și picioare – mai ales pentru pasagerii din spate, dacă modelul e cu 4, 5 sau 6 locuri –, iar pentru șofer, scaun și volan reglabile.

Cât mai silențios. E bine să poți purta o conversație în timpul mersului. Adesea, transportul echipajului într-un UTV, la începutul zilei de lucru, este o bună ocazie să mai discuți despre sarcinile de lucru, iar în aceste cazuri, e important ca UTV-ul să aibă un nivel minim de zgomot și vibrații.

Caterpillar
În 2017, Caterpillar își anunța intenția de a intra pe piața UTV-urilor, iar către finele anului introducea deja primele modele de vehicule utilitare Cat – Cat CUV82 (pe benzină) și CUV102D (diesel). Pentru dezvoltarea noilor vehicule, compania a lucrat în colaborare cu Textron Specialized Vehicles Inc., o divizie a Textron Inc.

Noile UTV-uri Cat îndeplinesc eficient sarcinile de transport, fiind foarte manevrabile în teren accidentat, la viteze care ating 72 km/h, în funcție de model. Modelul CUV82 de două locuri este dotat cu un motor pe benzină de 0,8L cu trei cilindri, care dezvoltă 50 hp (37 kW), în timp ce pentru CUV102D (două locuri) e disponibil un motor diesel de 1,0L cu trei cilindri, cu o putere de 25 hp (18,7 kW) – la care viteza maximă e de 40 km/h.

Bena robustă din oțel a noilor UTV-uri Caterpillar poate transporta o sarcină de până la 450 kg (materiale și unelte), vehiculele având o capacitate de remorcare de 900 kg. Combinând durabilitatea, confortul și simplitatea întreținerii, vehiculele utilitare îndeplinesc criteriile de calitate și fiabilitate cu care clienții Caterpillar sunt obișnuiți.

Confortul și ușurința cu care se conduc au devenit deja mărci ale vehiculelor utilitare Caterpillar, iar servodirecția electrică asigura o manevrabilitate superioară și raze strânse de virare. Designul celor două mașini minimizează zgomotul și vibratiile în timpul mersului, iar pasagerii au loc suficient la nivelul picioarelor, umerilor și capului. Opțiunile de cabină includ o structură ROPS, iar suplimentar, mașina poate veni dotată cu plug de zăpada, troliu frontal, cilindru de basculare benă. Cele două modele au fost urmate de alte două versiuni capabile să transporte 5 persoane: CUV85 și CUV105D.

John Deere
Dintre toți producătorii de UTV-uri, care sunt totodată și producători de utilaje pentru construcții, de departe John Deere îmi pare că oferă cea mai vastă gamă de astfel de vehicule. Justificarea o găsesc însă în faptul ca JD este și producător de utilaje agricole, iar popularitatea UTV-urilor în activitățile din ferme este cea care a dat tonul pentru extinderea acestor vehicule și în alte domenii, precum cel de construcții.

Împărțită în trei categorii de dimensiuni, gama Gator de la John Deere include vehicule utilitare diesel și pe benzină astfel: de talie medie (cu 2 și 4 locuri plus benă); vehicule full-size (cu 2 locuri, 3 locuri și 4 locuri plus benă); vehicule high performance. Spre deosebire de vehiculele utilitare Cat, unele modele Gator vin și cu opțiuni de cabină cu 3 locuri în față sau cabină închisă (foarte confortabilă în condiții meteo mai vitrege).

UTV-urile din clasa medie dispun de motoare cu puteri de 16 și 32 hp (12 și 24 kW), ating viteze de până la 77 km/h, au o benă de 227 kg capacitate și o forță de remorcare de 680 kg. Evident, în cazul tuturor vorbim de tracțiune integrală și suspensie complet independentă. Mai sus în gamă, modelele full-size vin cu motoare de 23 și 54 hp (17 și 43 kW), în funcție de model. Capacitatea benei crește la 454 kg, iar cea de remorcare atinge 900 kg. Așa cum spuneam anterior, aici deja întâlnim modele cu cabină închisă (HVAC Cab și Deluxe Cab) cu trei locuri în față, sistem de încălzire și aer condiționat. Tot în gama full-size sunt și două modele (unul diesel și unul pe benzină) cu patru locuri, benă de 454 kg și o capacitate de remorcare de 680 kg. Și în cazul vehiculelor utilitare John Deere vorbim despre aceleași pretenții vizavi de reducerea nivelurilor de zgomot și vibrații, confortul pasagerilor și manevrabilitatea superioară a mașinilor.

Bobcat
Anul acesta, în mai, Bobcat a lansat două noi vehicule utilitare diesel: UV34 și UV34XL. Acestea includ un șasiu complet nou pentru o durabilitate crescută, un sistem de suspensie îmbunătățit, o capacitate crescută de tractare și accesorii mai integrate. Noile mașini dispun de motoare diesel performante, proiectate pentru a excela în condiții de muncă dure, provocatoare. De fapt, este același motor regăsit și pe miniîncărcătoarele cu șenile Bobcat.

Noile UV34 și UV34XL sunt proiectate cu un șasiu complet nou, care îmbunătățește garda la sol și capacitatea off-road, permitând totodată o cursă mai mare a suspensiei pentru o calitate superioară de deplasare. Bobcat UV34 poate găzdui, pe lângă șofer, alți doi pasageri, în timp ce UV34XL are loc pentru un operator și cinci pasageri. Noile amortizoare și arcuri, plus componentele puternice ale transmisiei împing vehiculul către locuri de muncă provocatoare, fără a reduce însă calitatea deplasării.

UV34 și UV34XL sunt proiectate cu o benă de marfă robustă; capacitatea mai mare de încărcare permite operatorilor să transporte mai mult. Motorul diesel are o putere de 23.5 hp (17,5 kW), bena are o capacitate de 567 kg, iar viteza maximă este de 56 km/h. În oferta Bobcat se mai găsesc alte două vehicule utilitare, însă cu motorizări pe benzină: 3400 (pentru 2 persoane) și 3400XL (cu un ampatament mai mare pentru a încăpea până la 6 persoane).

Kubota
Kubota comercializează de foarte mulți ani vehicule utilitare pe piața nord-americană, modelul RTV fiind un best-seller în acest segment. Noul RTV-X1120 este cel mai recent model din gama Kubota, fiind cel mai bine dotat vehicul utilitar al producătorului. Conceput pentru clienții comerciali care folosesc aceste mașini în lucrări zilnice grele (heavy-duty), RTV-X1120 îmbină calitatea Kubota cu performanțele ridicate de putere și cuplu.

RTV-X1120 dispune de un motor diesel de 24,8 hp (18,5 kW), fiabil și gata pentru orice job. Motorul diesel Kubota cu trei cilindri, răcit cu apă, are o bună reputație pentru capacitatea sa de a furniza o accelerare suplimentară și putere în pante. Motorul și transmisia VHT-X asigură o viteză maximă de 46 km/h, precum și suficientă de putere la urcare. Odată cu viteza crescută vine și o sarcină dinamică pe măsură, astfel că RTV-X1120 este echipat cu centuri de siguranță în trei puncte.

Seria X de la Kubota a fost concepută pentru confort în condiții de muncă grele, iar la RTV-X1120 se regăsește acest confort specific gamei RTV-X. Vehiculul pune accent și pe reducerea oboselii operatorului în zilele lungi de muncă, fiind dotat cu protecții laterale (la nivelul umerilor) pentru operator și pasager, scaune separate ergonomice, afișaj de bord digital, servodirecție hidraulică, frână de parcare și compartimente de depozitare. Seria RTV de la Kubota cuprinde circa 13 modele, cu motorizări (diesel sau pe benzină) între 15,8 și 48,3 hp și mase operaținale între 570 și 1075 kg. De asemenea, vin în configurații de două sau patru locuri și cu destinații de uz general, de șantier, dar și pentru alte activități.

Yanmar
Yanmar a intrat pe piața vehiculelor off-road în decembrie 2016, pentru aceasta înființând o divizie specială (Yanmar UTV) care să construiască astfel de vehicule pentru sectoarele agricol, de construcții, comercial și de închiriere. Tot în 2016, Yanmar lansa seria Bull de vehicule utilitare pe benzină, iar anul acesta, seria Bull s-a extins cu un model complet nou: Brahma – plus o ediție specială cu șase locuri și motorizare pe benzină pentru UTV-ul Longhorn.

Noul Brahma are sub capotă un motor diesel Yanmar cu trei cilindri și oferă un nou design pentru familia de vehicule utilitare din seria Bull. Brahma e disponibil în trei configurații diferite, începând cu modelul de bază cu pavilion și plafon hard top. Acesta este urmat de modelul semi-cab (cabină semiînchisă), care include parbriz cu sistem de ștergătoare, lunetă și spațiu suplimentar de depozitare. Lina Brahma e completată de un model cu cabină premium, complet închisă, care oferă uși etanșe, spațiu de stocare, benă înclinabilă și un sistem HVAC, care asigură ocupanților confort indiferent de anotimp.

Modelele Brahma au două scaune individuale, care pot fi completate de o consolă centrală și opțiuni suplimentare de depozitare. Alte caracteristici care separă Yanmar de concurență sunt zonele de depozitare de sub scaune și cele cu acces din lateralul mașinii, care oferă printre cele mai bune capacități de depozitare din industrie. Cu o gardă la sol printre cele mai bune, o bună manevrabilitate și calitate la condus, vehiculul este conceput pentru a inspira încredere operatorului în orice teren. Transmisia continuu variabilă, amortizoarele reglabile și suspensia independentă își fac optim treaba, iar în partea din spate, Brahma vine standard cu o benă de marfă rezistentă, cu o capacitate bună de încărcare (453 kg) și remorcare (907 kg).

MEq
By MEq noiembrie 22, 2019 18:08