Rollin’ over

MEq
By MEq octombrie 19, 2015 11:14

Rollin’ over

În prezent, compactoarele fac mai mult decât să taseze straturile de asfalt, pietris sau pamant; în mod ideal, ar trebui să detecteze când și unde este nevoie cu exactitate de o compactare mai mare. Și pentru că au sisteme de compactare dinamică, performanțele unui cilindru pot fi îmbunătățite în mod vizibil. Aceste sisteme au la bază stimularea suprafeței prin vibrații, materialul suportând forțe verticale în succesiune rapidă. | Marius IANCU

Vibrațiile reduc frecarea internă în mixul de material, astfel încât interacțiunea dintre masa cilindrului și încărcarea dinamică duce la creșterea densităţii. Pe lângă sarcina liniară statică, alţi factori precum masa vibratoare, frecvenţa şi amplitudinea sunt decisivi în procesul de compactare. Însă prea multe treceri cu vibrare pot dăuna, slăbind materialul şi afectând structura.
Compactarea presupune utilaje precise, iar cilindrii vibratori sunt puternici şi versatili, necesitând mai puţine treceri decât cei statici. Pe lângă cerințele tehnice, condițiile ergonomice și simplitatea de operare sunt primordiale, iar caracterul compact al acestor cilindri tandem îi face suficient de agili pentru majoritatea lucrărilor. Iată câteva trăsături sumare ale cilindrilor compactori tandem din gama ușoară, regăsiți în oferta a 3 dintre cei mai renumiți producători.

Mereu în avangardă
În primăvară, la INTERMAT, hala 5 a fost gazdă pentru Grupul Wirtgen. Aici, Hamm a adus o gamă largă de mașini pentru compactarea straturilor de mixturi asfaltice, împreună cu tehnologii de ultimă generație. Seria HD CompactLine a producătorului german cuprinde nu mai puţin de 15 modele de compactoare pentru asfalt, din care 10 tandem şi 5 mixte (combi rollers), cu greutăţi între 1,5 la 4,4 t şi motoare Stage IIIA/Tier 4 i (doar HD 8 VV, HD 10C VV şi HD 10C VT au motoare Tier 4). Graţie unei idei ingenioase de design – amplasarea longitudinală a motorului –, utilajele oferă o bună vizibilitate asupra marginilor cilindrilor, în faţă, lateral şi în spatele maşinii. Capota motorului are un profil conic, ceea ce a dus la obţinerea unei forme de tipul „talie de viespe”.
Articulaţia seriei HD CompactLine lucrează ca un amortizor de şocuri şi oferă o excelentă stabilitate direcţională şi în viraje, precum şi un grad ridicat de siguranţă împotriva răsturnării. În funcţie de model, forţa centrifugă poate fi cu până la 80% mai mare decât la alte maşini comparabile din aceeaşi clasă, iar articulaţia cu prindere în 3 puncte asigură distribuţia uniformă a greutăţii între cilindrul din faţă şi cel din spate. Din 2013 încoace, Hamm a dezvoltat 4 noi modele în seria HD CompactLine: HD 10 VO, 12 VO, 13 VO şi 14 VO, cu greutăţi între 2,6 şi 4,4 t şi lăţimi ale cilindrilor între 1 şi 1,4 m.

Control electronic şi ergonomie
Tot la Intermat, Ammann şi-a prezentat gama uşoară de cilindri tandem articulaţi: 13 modele diferite, bazate pe 3 tipuri de șasiu, cu greutăţi între 1,4 şi 4,6 t şi cu lăţimi de lucru între 820 şi 1380 mm. Toate maşinile au motoare Stage IIIA şi sunt dotate cu servodirecţie electronică şi manete cu comandă electronică, ce uşurează manevrarea. Domeniile lor de utilizare sunt în principal şantierele de dimensiuni mici şi medii, lucrările la reţelele de drumuri urbane, trotuare şi diferite alte lucrări de reparaţii.
Accelerarea şi decelerarea uşoare previn eventualele erori şi ajută utilajul să nu lase urme nedorite pe stratul proaspăt de asfalt, iar sistemul vibrator cu două amplitudini ale vibraţiei şi două frecvenţe de pe modelele ARX 36, ARX 40 şi ARX 45 suportă un spectru mai larg de aplicaţii cu o adaptare precisă a parametrilor de compactare. Întregul proces de compactare este controlat continuu de sistemul ACEforce, ce oferă informaţii detaliate, iar graţie noului design ergonomic, operatorul are o vedere optimă asupra marginilor cilindrilor şi acces uşor la punctele de întreţinere. Nu în ultimul rând, motoarele Yanmar de generaţie nouă asigură costuri scăzute de operare.
IMG_0310
Întins pe o suprafaţă mare, tot in hala 5, standul Bomag a găzduit numeroase echipamente. În gama uşoară de cilindri vibrocompactori, Bomag are modele cu greutăţi operaţionale între 1,5 şi 4,1 t, lăţimi ale cilindrilor între 800 şi 1380 mm şi puteri de la 15 la 33,3 kW. Tehnologia unică ECONOMIZER ce indică electronic gradul de compactare îi permite operatorului să obţină rezultate optime de compactare, fiind foarte uşor de utilizat, deoarece nu necesită vreo activare sau calibrare prealabilă. ECONOMIZER determină automat desfăşurarea procesului de compactare. O bandă luminoasă indică operatorului dacă procesul este încheiat, pentru a evita supracompactarea, iar un martor de avertizare atenţionează dacă există riscul supracompactării. Gradul de compactare este măsurat încontinuu şi afişat pe un display. Mai puţine treceri nu doar economisesc timp, bani şi combustibil, dar reduc şi uzura şi asigură o operare flexibilă şi fără stres la punctul de lucru. Acolo unde există riscul supracompactării sau cilindrul începe să sară, se aprinde un martor luminos, avertizând că procesul de lucru trebuie încheiat.

MEq
By MEq octombrie 19, 2015 11:14