Lumea anvelopelor OTR (Off The Road) din perspectiva BKT

MEq
By MEq martie 16, 2021 22:37

Lumea anvelopelor OTR (Off The Road) din perspectiva BKT

Domeniul anvelopelor OTR – incluzând aici sectoarele de mining și quarrying – este unul dintre cele mai dure din industrie. Prin urmare, la fel sunt și cerințele pentru utilajele folosite și anvelopele care le echipează. În aceste medii abrazive, anvelopele sunt expuse uzurii și stresului mecanic, trebuind să facă față sarcinilor extreme, în cele mai grele condiții de manipulare și transport. | Marius Iancu

Anvelopele OTR fac parte dintr-o categorie diferită. Comparativ cu segmentul agricol sau industrial, cel al anvelopelor OTR presupune cerințe și condiții aparte. OTR este o altă ligă.

Într-o astfel de lume s-a aventurat și producătorul indian BKT atunci când a trecut de la anvelopele agricole la cele radiale OTR. Un punct de referință al producătorului a fost anul 2018, când gama Earthmax a celebrat primii 10 ani pe această piață. Astfel, într-un interval de peste 10 ani, BKT a dezvoltat o varietate de modele radiale și dimensiuni de anvelope OTR pentru aplicații specifice și condiții de operare (precum agregate, pământ, rocaă, nămol, zăpadă, domeniul reciclării sau chiar cel al exploatărilor miniere subterane) – de la dimensiuni mici pentru încărcătoare frontale până la modele pentru autobasculante rigide.

În prezent, BKT oferă peste 40 de modele (patterns), iar dacă luăm în considerare că fiecare pattern are mai multe dimensiuni, putem vorbi de peste 200 de anvelope doar în acest segment.

Maximizarea productivității și eficientizarea costurilor sunt cerințe prioritare. Pentru aceasta, operatorul împreună cu utilajul lucrează încontinuu (in ture zi/noapte), indiferent de condițiile exterioare. Asta pentru ca, în acest sector, fiecare ora de nefuncționare (downtime) – a utilajului sau a unor componente ale acestuia, precum anvelopele – poate atrage după sine pierderi însemnate. Aici, celebra vorbă „time is money” chiar „are greutate”.

Dar care ar fi, pentru o companie, principalii factori de cost în operațiunile OTR? Pe rând: investițiile în utilaje, costurile pentru combustibili, pentru anvelope, pentru piesele de schimb și, nu în ultimul rând, forța de muncă. Conform unor studii ale producătorului indian, circa 30% din costurile de operare de pe șantierele mari (mine/exploatări) sunt asociate anvelopelor. Așadar, alegerea anvelopei potrivite este decisivă pentru maximizarea duratei de exploatare și atingerea performantelor de operare targetate.

Totuși, defecțiunile frecvente, timpii de nefuncționare (downtime) sau înlocuirea excesivă a anvelopelor pot fi o consecință a utilizării unui tip nepotrivit de anvelopă într-un job anume. Pare surprinzător, însă se poate întâmpla!

Pentru clasificarea anvelopelor Earthmoving trebuie luate în considerare anumite standarde. După standardul TRA, anvelopele OTR se încadrează în categoriile C (compactor), E (earthmover), G (grader), L (loader & dozer) și SH (subterranean haulage), în funcție de diferitele tipuri de utilaje – vezi foto. În afară de acestea mai există sub-coduri ce fac referire la tipul benzii de rulare (tipuri specifice în funcție de aplicații).
Mai simplu, există un ghid general acceptat pentru compararea diferitelor tipuri de bandă de rulare, de la „regular” la „extra deep”. Conform Standardului ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organization), anvelopele Earthmoving sunt împărțite în trei mari grupe, și anume: narrow-base tires, wide-base tires și seria 65.

Acum, fie că vorbim de standardul ETRTO, fie de TRA, în principiu totul depinde de indicele de sarcină (load index), rating-ul de straturi (din structura carcasei) și de star rating (tipic pentru anvelopele OTR). Concret:
– Load index-ul este un cod numeric ce definește capacitatea maximă de sarcină (în kg) a anvelopei.
– Ply rating-ul (folosit în principal pentru anvelope convenționale) definea inițial numărul de straturi din structura carcasei anvelopei. Și pentru că, în timp, materialele au evoluat (rayon, pliester, nylon, aramid), odată cu ele a evoluat și rezistenta anvelopelor, conducând la o reducere generală a numărului de straturi. Ply rating-ul este corelat cu dimensiunea anvelopei.
– Star rating-ul (numărul cu stele) este un simbol pentru dimensiunea anvelopei și aplicația specifică.

De asemenea, întreținerea este o cerință esențială, pentru a garanta performanta și profitabilitatea, de vreme ce aceste anvelope sunt folosite în operațiuni grele. Asta pentru că în sectorul OTR vorbim de dimensiuni impresionante atât în ceea ce privește utilajele, cât și anvelopele.

Nu în ultimul rând, siguranța – ea merge mână în mână cu mentenanța. Pentru a face față provocărilor pe care le ridică anvelopele OTR, tehnologia de producție este un „must”. Toate componentele anvelopei trebuie să se alinieze cu cel mai recent proces de producție – ce implică studii de ultima oră, simulări, îmbunătățiri la nivelul materialelor folosite, analize precise, investiții în procesul tehnologic, controlul calității.

În spatele procesului de dezvoltare și producție sunt mii de ore de cercetare, muncă, testare și inovare. Iar din acest proces nu se exclud nici producătorii OEM, care își echipează utilajele cu aceste „gume”, dar nici feedback-ul end-userilor.
Sursa: BKT

MEq
By MEq martie 16, 2021 22:37