Operezi sau întreții un excavator? Fii și responsabil față de mediu!

MEq
By MEq August 14, 2019 19:04

Operezi sau întreții un excavator? Fii și responsabil față de mediu!

În dezvoltarea tehnologică există, în prezent, o tendință tot mai pronunțată de raportare la mediu. Se cere dezvoltarea de produse mai prietenoase cu mediul, dar care să implice și procese de fabricație ”curate”. Producătorii sunt cu un ochi pe maximizarea eficienței și a productivității, iar cu celalalt pe reducerea impactului asupra mediului. | Marius IANCU

Atingerea acestui scop a împins lucrurile spre o abordare holistică, prin îmbunătățire continuă, dezvoltare tehnologică și utilizarea eficientă a resurselor. Pentru că, mai nou, business-urile nu se mai rezumă doar la grija pentru client, ci și pentru mediu.

Pentru un impact cât mai redus, motoarele mașinilor off-highway trebuie să se încadreze în niște norme de poluare, eșalonate pe niveluri, iar 2019 a adus un prag ridicat în ceea ce privește emisiile de noxe și reducerea particulelor fine.

Noile reglementări atrag după ele un anume nivel tehnologic. Însă, pentru reducerea amprentei de mediu și diminuarea costurilor, modul de operare a utilajelor, lucrările de întreținere, gradul de înțelegere și nivelul de cunoștințe pe care trebuie să le aibă personalul operator și tehnicienii sunt ”casete” care se cer bifate pe lista ”must-do”.

Excavatoarele – pentru că la ele ma refer – au evoluat tehnologic foarte mult în ultimele trei decenii. Sunt mașini pe care utilizatorii (constructori sau companii de construcții) pot conta că vor oferi performanțe de top, versatilitate și, odată cu noile generații de motoare, o eficiență a consumului de combustibil. Iar îmbunătățirile se simt și în ceea ce privește ușurința în exploatare, durabilitatea lor și cele mai recente caracteristici tehnologice și de siguranță.

8 sfaturi simple prin care demonstrezi responsabilitate față de mediu, dar și față de propria meserie
1. Respectarea intervalelor de service și mentenanță, folosirea uleiurilor recomandate de către producător, precum și a pieselor de schimb și a componentelor originale.
2. Planificarea operațiunilor de lucru. În operarea unui excavator e importantă poziționarea, astfel încât să fie necesar un unghi minim de pivotare; creșterea razei de rotație atrage cu sine costuri de timp și combustibil.

3. Verificarea uneltei de lucru. Piesele de uzură (dinții uzați și elementele laterale de tăiere) aflate într-o stare necorespunzătoare reduc eficiența consumului de combustibil, aspect care are impact asupra penetrării cupei, reduce timpii de ciclu și crește consumul.
4. La săpare, întotdeauna trebuie căutată obținerea unui factor ridicat de umplere a cupei, pentru a lucra cât mai eficient.

5. Turația ridicată a motorului crește consumul de combustibil, așa că este de preferat evitarea ei, dacă nu chiar necesară. Mașina poate fi manevrată mai precis la turații mai reduse ale motorului.
6. Operarea în Modul Eco, când condițiile de lucru permit. Modul Eco îmbunătățește eficiența consumului de combustibil, fără a compromite performanțele mașinii. Actualmente, acest mod se regăsește în oferta majorității producătorilor, întrucât au înțeles nevoia clientului de a lucra economic.

7. Evitarea lăsării motorului pornit atunci când utilajul nu lucrează. O măsură care va scădea consumul de combustibil, va reduce impactul asupra mediului și va economisi bani.
8. Grija față de mediu pe durata lucrărilor de service și întreținere. Uleiurile și alte lichide care se înlocuiesc trebuie colectate în recipiente adecvate, evitând scurgerile. Acestea sunt dăunătoare mediului, iar dacă sunt aruncate sau neglijate, sunt toxice. Filtrele uzate trebuie golite de tot conținutul lichid înainte de a fi considerate deșeuri. Bateriile uzate trebuie manipulate cu grijă și considerate deșeuri pentru mediu. Nu în ultimul rând, consumabilele (lavetele, mănușile, recipientele/bidoanele goale) pot fi contaminate cu resturi de uleiuri sau alte fluide, așa că și ele trebuie privite ca deșeuri și, implicit, un pericol pentru mediu.

MEq
By MEq August 14, 2019 19:04