Cinci concepte inovatoare ce duc industria utilajelor „to the next level”

MEq
By MEq May 6, 2017 16:07

Cinci concepte inovatoare ce duc industria utilajelor „to the next level”

A devenit o obişnuinţă ca la fiecare târg major din Europa şi America de N să avem parte de premiere în materie de utilaje, echipamente şi tehnologii. Numai în ultimul an am asistat la câteva astfel de inovaţii, concepte menite să schimbe industria utilajelor şi felul în care acestea sunt privite. Marius IANCU

Noutăţile tehnologice sunt punctul central al acestor evenimente, iar faptul că ele revoluţionează industria este un truism. Aşa a fost mereu şi va continua să fie. Şi poate că atunci când crezi că s-a atins un nivel foarte ridicat şi pare greu să mai adaugi ceva, ei bine, fix atunci limita este împinsă mai departe; atunci apare cineva care iese din rând şi face un pas în faţă.

Mă refer la câteva noi concepte din sectorul utilajelor pentru construcţii, apărute în decursul ultimului an, noutăţi despre care am scris la vremea lansării lor şi care, cred eu, sunt revoluţionare prin soluţiile pe care le propun. La fel cum la vremea lor au făcut-o, de exemplu, buldoexcavatorul sau camionul articulat. Dar să le iau pe rând.

În toamna lui 2016, la MinExpo, un concept de basculantă cu șasiu rigid făcea furori la standul Komatsu – un „vehicul inovator autonom pentru transport” (Innovative Autonomous Haulage Vehicle), proiectat pentru a maximiza avantajele operării fără pilot uman. O maşină gigant cu o sarcină nominală de 230 t şi o putere de 2014 kW (2700 hp).

Noutatea este dată de faptul că nu are cabină pentru operator, distribuind astfel sarcina în mod egal pe toate cele patru roţi. Practic, te uiţi şi nu ştii dacă te afli în faţa sa în spatele ei. Graţie tehnologiei japoneze încorporate, maşina este operabilă via satelit şi se deplasează în ambele direcții (înainte/înapoi), eliminând nevoia manevrelor de întoarcere (așa-numitele K-turns) la încărcare și descărcare. Komatsu se așteaptă ca noul vehicul să îmbunătățească productivitatea în exploatările de suprafață, acolo unde mașinile fără pilot uman înfrunta condiții dificile.

Tot anul trecut, în noiembrie, am asistat la o altă noutate, de data aceasta „made in China” – primul încărcător frontal articulat cu cinematică Z şi braţe cu ridicare verticală (Vertical Lift Wheel Loader). Producătorul chinez LiuGong a umblat la cinematica unui încărcător frontal articulat pe pneuri, adăugând două braţe care să ajute cupa să parcurgă o cale de ridicare verticală. Chinezii mai spun că, astfel, sarcina la răsturnare şi înălţimea de ridicare sunt mai mari decât în cazul unui încărcător frontal convenţional din aceeaşi clasă. Utilajul a fost expus pentru prima dată în afara Chinei în luna martie, la ConExpo 2017.

De la inventatorul buldoexcavatorului, al încărcătorului telescopic Loadall şi al primului miniîncărcător din industrie cu un singur braţ (Powerboom), avem parte acum de o altă inovaţie. JCB a adus în premieră, tot la ConExpo 2017, conceptul Teleskid – un încărcător compact pe şenile (skid steer) căruia îi este adăugat un braţ telescopic, atingând astfel o rază cu 60% mai mare decât a oricărui miniîncărcător de pe piaţă.

În plus, este singurul miniîncărcător din lume care poate săpa sub nivelul șasiului său, la o adâncime de un metru, şi atinge o înălţime de ridicare cu 8% mai mare decât a oricărui skid steer din industrie. JCB Telskid va fi singurul skid steer capabil să combine capacitatea de ridicare verticală cu cea radială. Un sistem unic de egalizare a poziţionării cupei permite ca nivelul cupei să fie reglat și menținut pe tot intervalul de mișcare al braţului.

Un alt concept care mi-a atras atenţia este cel propus de Case CE. Tot o premieră şi tot la ConExpo 2017. Un design care potriveşte caracteristicile unui CTL (compact track loader) cu cele ale unui buldozer pe şenile, ce a dus la aşa-numitul Project Minotaur, denumire inspirată din mitologia greacă.

Jumătate încărcător compact pe şenile, jumătate buldozer pe şenile. Lama este ataşată direct la cadrul utilajului, astfel că forţele sunt transmise către șasiul maşinii şi nu către braţe. De asemenea, lama este reglabilă hidraulic în 6 poziţii, iar în spate, utilajul este echipat cu scarificator paralelogram cu dinţi multipli. O dată de lansare pentru producţia de serie nu a fost însă anunţată, deşi premiera de la ConExpo reprezintă o fază avansată în dezvoltarea produsului.

Nu în ultimul rând mă opresc asupra prototipului ”electric load carrier” HX 01 pe care Volvo CE l-a debutat în toamna anului trecut la Forumul Xploration, în Suedia, apoi l-a upgradat și l-a adus în ”versiunea 2.0” la ConExpo 2017, sub denumirea HX 02. Mașina concept, aflată la a doua generație, face parte dintr-un proiect de cercetare care își propune să transforme sectoarele de carieră și agregate, prin reducerea emisiilor de carbon cu până la 95% şi a costurilor totale de proprietate cu până la 25%.

HX 02 încorporează tehnologii și componente comune Grupului Volvo, precum motoare electrice, baterii și electronică de acţionare. Integrarea unui grup motopropulsor complet nou a fost crucială pentru a profita din plin de progresele inovatoare din domeniul electromobilității Grupului Volvo. O altă nouă caracteristică este adăugarea unui sistem de viziune, care-i permite maşinii să detecteze oamenii și obstacolele din vecinătatea sa.

Poate într-un articol viitor mă voi opri şi asupra tehnologiilor digitale ce încep să se impună tot mai mult în industria utilajelor pentru construcţii.

MEq
By MEq May 6, 2017 16:07