Cât de diferită e întreținerea utilajelor electrice cu baterii de cea a echivalentelor diesel

MEq
By MEq October 27, 2023 00:02

Cât de diferită e întreținerea utilajelor electrice cu baterii de cea a echivalentelor diesel

Story Highlights

  • Utilaje electrice pentru constructii
  • Electrificare
  • Intretinere utilaje electrice cu baterii
  • Editorial

Related Articles

Cât de diferită e întreținerea utilajelor electrice de cea a echivalentelor dieselPe măsură ce normele privind obiectivele de reducere a emisiilor de noxe capătă tracțiune tot mai mare, antreprenorii caută opțiuni care să îi ajute să se conformeze acestor directive. Utilajele electrice pe bază de baterii, care au specificații de putere și productivitate egale cu cele ale modelelor diesel, dar niveluri de emisii și zgomot mai reduse, se poziționează tot mai mult ca o alternativă în această direcție… Deocamdată în clasa utilajelor mici și medii. | Marius IANCU

Utilajele electrice devin tot mai comune, iar pentru mulți tehnicieni de service ridică unele întrebări legate de întreținere. Cât de diferită este întreținerea utilajelor electrice de construcții cu baterii litiu-ion față de cea a echivalentelor cu motoare diesel? Răspunsul scurt – pe care cu toții l-am auzit măcar o dată – este că pentru componentele electrice nu e nevoie de întreținere, ceea ce pare să îi impresioneze pe mulți utilizatori. Dar oare este doar atât?

Un avantaj major al utilajelor electrice este că, atunci când nu sunt în uz, se opresc, astfel că nu acumulează ore de mers în gol ca utilajele diesel, care trebuie să mențină combustibilul și fluidele în mișcare. Iar acest lucru poate contribui la reducerea costului total de proprietate și la îmbunătățirea valorii de revânzare. Dar poate mă grăbesc când spun revânzare… pentru ca încă suntem la începutul erei electrificării în acest domeniu. Or, la revânzarea utilajului după un ciclu de ani de folosire, e destul de clar că pachetul de baterii va fi „consumabila” cea mai scumpă, nu?

De asemenea, lipsa unui motor cu ardere internă sau a unui sistem de alimentare cu combustibil echivalează cu lipsa filtrelor și a DEF-ului. Singurele consumabile sunt uleiul hidraulic și produsele de ungere, ceea ce înseamnă o reducere mare comparativ un utilaj convențional, care necesită verificări zilnice ale fluidelor, filtrului și componentelor, plus întreținerea suplimentară ciclică preventivă a fluidelor și a filtrelor.

Pe de altă parte, nu e vreo diferență în ceea ce privește întreținerea componentelor non-electrice, cum ar fi pompele hidraulice și furtunurile. Aici, înainte de a efectua orice întreținere, trebuie să aibă loc același proces de evaluare a riscurilor ca și în cazul lucrărilor la componentele electrice. Chiar dacă este posibil ca munca să nu implice în mod direct sistemele electrice sau de alimentare cu baterii, pot exista totuși riscuri inerente.

Odată ce trecem în tabăra componentelor electrice, lucrurile se simplifică. Aici e vorba de componente care au nevoie doar de inspecții vizuale și funcționale, precum bateria litiu-ion, convertorul de curent AC > DC, invertorul, unitatea de management a bateriei ori mufa de încărcare. În caz de defecțiune, oricare dintre acestea va fi înlocuită, nu reparată. Totuși, dacă în urma procesului de diagnosticare e necesară demontarea unei piese sau se impun lucrări de întreținere, aceste acțiuni se fac după evaluarea riscurilor și doar de către un tehnician calificat.

De altfel, pentru tehnicienii de service, trecerea la utilaje electrice poate fi o schimbare majoră, dar face parte din industria în continuă evoluție. Este ca atunci când sistemele telematice și afișajele din cabină au început să devină mai prezente pe utilaje – tehnicienii au trebuit să învețe să le întrețină.

Dacă ne uităm la complexitatea motoarelor cu ardere internă, la diferențele dintre motoarele diesel și cele pe benzină, la diferențele dintre cele în doi sau patru timpi sau la faptul că au un număr foarte mare de piese în mișcare, atunci utilajele electrice nu mai par atât de complicate. Desigur, ne rămâne grija sistemului hidraulic, dar parcă o mare parte din bătăile de cap de sub capota compartimentul motor s-au redus semnificativ.

În general, durata de viață a componentelor electrice ale bateriei ar trebui să fie egală cu cea a unui motor diesel de pe un utilaj convențional – unii producători pretind că ar putea-o chiar depăși; depinde de producător și de baterii. De asemenea, se estimează că utilizatorii vor economisi în termeni de costuri de întreținere, pe întreaga durată de viață utilajului, iar garanția componentelor electrice îi poate scuti de probleme suplimentare.

În final se poate spune că electrificarea utilajelor vine la pachet cu un anume nivel de pregătire pentru tehnicieni, însă întreținerea utilajelor este mai simplă și mai puțin frecventă; sau la intervale mai lungi. Electrificarea va crește exponențial în următorii ani din motive evidente și avem toate motivele să credem că utilajele electrice vor continua să se îmbunătățească în timp. Voi reveni și cu alte articole pe tema electrificării.

MEq
By MEq October 27, 2023 00:02