După 10 ani, din nou în “liga pro” a ADT-urilor

MEq
By MEq februarie 3, 2021 17:02

După 10 ani, din nou în “liga pro” a ADT-urilor

Se spune despre concurență că este motorul progresului. Iar, în timp, progresul a atras după sine și schimbarea. Acum, pe o piață a utilajelor destul de bine conturată, există diferite clasamente și topuri cu cele mai renumite și mai productive branduri. Se cam știu producătorii care investesc în R&D, în inovație, în viitor. | Marius IANCU

Mărcile puternice își asumă decizii și sunt în avangardă. Însă nu poți vorbi de progres fară să fii un model al progresului. Așa se întâmplă și în lumea utilajelor pentru construcții. E nevoie de ani de muncă și de idei inovatoare, care, adunați în timp, devin o moștenire, o istorie. E nevoie de oameni dedicați și inspirați. Și, uneori, e nevoie chiar și de eșecuri din care să înveți.

În ultimii ani – cu precădere în ultimii doi (2019-2020) – am observat că producătorii mari de pe piață au apăsat tasta “refresh” într-o categorie anume de mașini pentru construcții: cea a camioanelor articulate. O ligă pentru “Big boys only”. De ce? Pentru că aici nu “joacă” oricine.

Deși cei de la Volvo CE au istoria de partea lor când vine vorba despre inventarea acestui tip de mașină, în prezent, cea mai extinsă gamă de camioane articulate o are producătorul sud-african Bell Equipment. De altfel, cu excepția lor (Bell și Volvo), ceilalți constructori de pe piață au în portofoliu mai puține modele.

N-aș vrea să mă opresc asupra numelor consacrate deja, pe care profesioniștii din domeniu sau pasionații le cunosc (la linia de start, pe lângă cele două nume menționate mai sus, se mai aliniază branduri precum Caterpillar, Terex Trucks, Doosan, John Deere, Komatsu). Recent, am avut parte de un re-entry în acest segment. Este vorba de Liebherr, care cu noua generație a lui TA 230 Litronic revine în prim-plan. Spun revine, pentru că în 2010 debuta în acest segment de mașini cu prima generație a lui TA 230 6×6, în clasa de 30 t.

Pe atunci, o mare parte a tehnologiei avea la bază experiența MAN în sectorul camioanelor on-highway. De asemenea, contractul pe care-l avea cu Bell pentru furnizarea de ADT-uri a fost încheiat. Iar la scurt timp, în 2013, compania germană adăuga un “frate mai mare”: TA 240 de 40 t.

Ei bine, la 10 ani distantă, Liebherr a dat “refresh”, redevenind un producător full-liner în segmentul utilajelor terasiere. Noul TA 230 Litronic convinge printr-un concept inteligent de mașină, dezvoltat special pentru aplicații grele. Iar designul părții frontale aduce o gardă la sol maximă pentru performanțe în condiții de off-road. 

Liebherr a proiectat o nouă articulație rotativă solidă, care asigură o capacitate excelentă în condiții off-road, permițând mișcări independente ale șasiului față și spate, pentru o manevrabilitate maximă. Articulația pivotantă cu blocare pozitivă, cu rulment cu role conice, este perfectă pentru forțele de forfecare care apar în timpul utilizării, rezistă la sarcini maxime și asigură o distribuție optimă a forței.

Camionul vine cu un motor puternic de 12 l și 265 kW/360 hp, în 6 cilindri, Stage V, și o transmisie automată cu 8 trepte, care asigură o distribuție optimă a forței. Mașina controlează automat tracțiunea folosind blocări ale diferențialului longitudinal cu control activ: atunci când este detectată deraparea la una dintre punți, cuplul este transferat inteligent către axa (sau axele) care oferă tracțiune.

N-am să continuu cu descrierea camionului (pe care o găsiți detaliată aici), însă merită evidențiată ambiția producătorului german de a reveni într-o categorie de utilaje atât de competitivă, unde nume precum Cat, Doosan sau Volvo și-au primenit gamele (lansând deja versiuni noi nu doar la nivel de motorizări). E de așteptat și lansarea modelului mai mare (de 40 t), care cred că va veni către finele acestui an (sau începutul lui 2022).

Cu toții sperăm să vedem eradicată, sau cel puțin estompată cumva, pandemia asta globală. Iar Liebherr ar avea minimum două motive în plus, pentru că la ediția din 2022 a târgului Bauma de la Munchen, cele două modele de camioane articulate cred că-și vor aștepta vizitatorii, admiratorii, pasionații sau profesioniștii.

MEq
By MEq februarie 3, 2021 17:02

Follow & like us

ADVERTISING

OPINION