Camioanele articulate. Prezent (Partea a II-a)

MEq
By MEq iulie 14, 2021 13:25

Camioanele articulate. Prezent (Partea a II-a)

Camioanele cu șasiu articulat (ADT) sunt mașini obișnuite ale șantierelor actuale. Însă nu au fost dintotdeauna, ba chiar sunt printre cele mai noi categorii de utilaje din sectorul terasierelor. Ele reprezintă asocierea tractor-remorcă într-un singur concept și își datorează popularitatea unor caracteristici de design care le oferă o manevrabilitate excelentă, capacități optime de transport, stabilitate, versatilitate și o durată de exploatare prelungită. | Marius Iancu

Au trecut mai bine de trei ani de când am scris prima parte a acestui material, însă o bună parte din acest interval de timp scurs așa am intenționat-o, pentru că aveam cunoștință de unele viitoare lansări de produs în acest sector. Si așa a fost. Bauma 2019 ne-a adus în atenție ceva noutăți, care au continuat si după încheierea expoziției cu cea mai mare audiență înregistrată vreodată.

Dar să revenim la ADT-uri (Articulated Dump Trucks – în engleză). Nu știu dacă am mai amintit, însă sunt mașinile mele preferate din această industrie, alături de încărcătoarele frontale :). Așadar, din punctul meu de vedere, apele sunt destul de limpezi aici; camioane articulate nu face oricine, iar cei care o fac sunt la un nivel de top și o fac bine. Timpul si dezvoltarea tehnologiei au conturat destul de clar această categorie de mașini, astfel că nume care în primul articol se regăseau printre pionierii din domeniu, acum au dispărut sau au fost preluate cu tot cu brevete, stând la baza actualelor modele. În ordine alfabetică, în anul de gratie 2021, principalii producători sunt: Bell, Caterpillar, Doosan, John Deere, Komatsu, Liebherr, Terex Trucks și Volvo. Si strict în această ordine am să mă și opresc în dreptul fiecăruia.

Bell Equipment |
Este producătorul cu cea mai extinsă gamă; mai exact, au camioane articulate începând de la 20 t si până la 60 t. Camioanele articulate Bell Equipment reunesc cele mai bune tehnologii în termeni de forță și transmisie, împreună cu un design eficient și inovator. Generația actuală de modele se află la seria E (B20E, B25E, B30E, B35E, B40E, B45E, B50E și B60E) și include camioane în configurațiile 6×6 si 4×4. De altfel, Bell este primul producător din lista noastră care a dus inovația un pas înainte, introducând primele camioane articulate 4×4 – întâi, B60E, în 2016 (model cu care a testat piața, și i-a ieșit!), iar ulterior cu B30E (4×4) si B45E (4×4).

Camioanele articulate sunt o componentă importantă din portofoliul Bell, fiind proiectate ca vehicule dinamice care își dublează greutatea la încărcare. Exploatate în cele mai dure medii (în minerit, în Africa, Rusia, Austrailia) și folosind feedback-ul clienților, Bell a evoluat aceste mașini integrând tehnologii de vârf. Ultimele noutăți sunt modelele B45E 4×4 si B20E LGP (Low Ground Pressure), iar anul trecut, la Conexpo, a prezentat în premieră un dumper pe senile în două versiuni, TC7A & TC11A. Mai mult, împreună cu compania indurad, Bell testează operarea autonomă de la distanță a vehiculelor sale, drumul către o platformă autonomous-ready venind ca o progresie naturală.

Caterpillar |
Ultimii ani au însemnat pentru Cat o remaniere completă a gamelor sale utilaje terasiere, iar camioanele articulate nu au făcut excepție. Gama producătorului de utilaje nr.1 la nivel mondial cuprinde 7 modele (dintre care două într-o configurație de benă specială – benă ejector), cu sarcini utile nominale între 24 și 41 t. E vorba de modelele: 725, 730, 730 EJ, 735, 740 GC, 740 EJ și 745. Mașinile sunt ultra-performante și „ies din rând” atât prin tehnologiile de ultimă generație, cât si prin robustete si fiabilitate, dar și prin costurile reduse de operare și întreținere, prin care Cat asigură o durată extinsă de exploatare.

Modelul 740 GC a fost introdus în 2018 și readuce clasa de 37 t în gama camioanelor articulate Caterpillar. De altfel, în ultimii ani, Cat a introdus o gamă completă de modele GC de-a lungul tuturor „familiilor” de produse (excavation, earthmoving, paving, load&haul). Caterpillar a înțeles nevoia de a proiecta produse care să satisfacă nevoile diferitelor tipuri de clienți. Astfel, gama GC a fost concepută pentru clienții care doresc calitatea și fiabilitatea Caterpillar, dar au caracteristici de operare diferite și cerințe de santier care le influențează decizia cu privire la tipul de produs potrivit pentru ei. Pentru acești clienți, Caterpillar și-a împărțit oferta de produse în două tipuri de utilaje: Performance (potrivite pentru clienții care cer maximum de la utilajele lor și valorifică productivitatea, performanțele mașinii și cele mai noi tehnologii) și GC (potrivite pentru clienții care pun accent pe costuri reduse și valoare, fără vreun compromis în termeni de fiabilitate si anduranță).

Cele două modele cu benă ejector (730 EJ si 740 EJ) se remarcă prin specificul lor de basculare a materialului, fiind potrivite pentru situațiile speciale de basculare, cu restricții impuse de limitele înălțime. Trecerea de la seria anterioară C la modelele actuale a adus cu sine și actualizări în ceea ce privește motorizările. Cât despre noile tehnologii încorporate, acestea nu fac decât să tină standardele la nivelul la care Cat ne-a obișnuit să fie mereu.

Doosan |
Urmașul „bătrânului” Moxy, lansat în anii ’70 în Norvegia, este acum Doosan, producător ce propune două modele: DA30-7 (sarcină maximă de 28 t) și DA45-7 (de 41 t). Ambele camioane reprezintă actualizări ale modelelor anterioare DA30-5 și DA40-5, lansate în premieră la târgul de la München, în 2019.

Pe lângă schimbările estetice există și o serie de modificări funcționale, ce îmbunătățesc siguranța, confortul și funcționalitatea. Noul design al camioanelor este rodul echipei Doosan ADT Product și R&D de la unitatea de producție din Elnesvågen, lângă Molde, Norvegia. Prin caracteristicile încorporate, noile camioane articulate Doosan Stage V devin o referință în transportul de materiale prin eficiența consumului de combustibil, controlul sporit și confortul ridicat al operatorului, împreună cu fiabilitatea sporită, durabilitatea și costurile reduse de întreținere.

În viitorul apropiat este posibil să asistăm la lansarea unui nou produs. La solicitarea unui client norvegian, Doosan testează o versiune de camion 4×4 cu șasiu articulat. Acesta are la bază modelul DA40, de la care păstrează șasiul față si articulația, iar puntea spate este de tipul camioanelor cu șasiu rigid. Camionul seamănă cu modelele de la Bell (B45E 4×4 și B60E 4×4). Dacă rezultatele vor fi convingătoare, probabil Doosan va lua în considerare dezvoltarea si lansarea unui astfel de model.

John Deere |
Actuala serie E de camioane articulate John Deere cu prinde 4 modele (260E, 310E, 410E-II si 460E-II), cu sarcini utile de 24, 28, 34, respectiv 41 t. Dintre acestea, modelele mai mari au fost actualizate, primind indicativul E-II. O caracteristică-cheie a camioanelor E-II este bena reproiectată, care este mai lată și are o pantă mai coborâtă, pentru o mai bună retenție a materialului. Noul design al lateralelor face ca înălțimea de încărcare să fie aceeași pe toată lungimea benei, în timp ce lățimea benei asigură o acoperire suplimentară a roților și o încărcare mai ușoară. În plus, muchiile benei sunt înclinate, reducând vărsarea materialului în mers.

Cele trei moduri standard – Normal, Eco și Traction – optimizează transmisia și reduc intervenția operatorului. Modul Normal vine cu aceleași caracteristici regăsite pe Seria E, reducând consumul de combustibil cu până la 7% comparativ cu modelele actuale. În modul Eco, sistemul reduce consumul de combustibil prin acționarea mai fină a input-ului la nivelul accelerației și reducerea turației maxime a motorului. Când condițiile o permit, modul Eco poate îmbunătăți consumul de combustibil cu până la 12% față de modul Normal al seriei E-II. Modul Traction îi permite operatorului să mențină tracțiunea la niveul roților în condiții de sol moale, blocând automat diferențialul pentru a minimiza deraparea roții și a crește tracțiunea. Pentru a îmbunătăți funcția diferențialului cu blocare automată s-au adăugat noi senzori de viteză a roților, sporind acuratețea cuplării.

Komatsu |
Producătorului japonez este recunoscut pentru calitatea si fiabilitatea utilajelor sale, iar cele două camioane articulate pe care le oferă – HM300-5 și HM400-5, de 28, respectiv 40 t – nu fac excepție. Cu un puternic motor Komatsu EU Stage V, un sistem avansat de control al tracțiunii (KTCS), moduri de lucru selectabile pentru reglarea la cerere a performanței, un exterior robust și soluții de ultimă generație pentru suspensie și retarder, cele două camioane articulate comportă perfect pe orice șantier, în orice condiții.

E drept că mi-as fi dorit să văd ceva mai multă „acțiune” din partea lor în segmentul ADT-urilor, unde ultimii ani au adus nu doar standarde mai stricte privind emisiile, ci și camioane conforme acestor norme. Desigur, asta nu înseamnă ca japonezii au stat deoparte; din contră, mașinile lor sunt aliniate noilor standarde europene și, construind pe moștenirea Moxy (cu care Komatsu a avut un parteneriat OEM de la finele anilor ’80 și până în 2000), continuă să livreze utilaje de primă clasă.

Liebherr |
Ei bine, despre Liebherr nu se mai auzise nimic în segmentul camioanelor articulate de prin 2013, de când a lansat prima generatie a lui TA240 (de 40 t), asta după cu 3 ani mai devreme lansase modelul mai mic, de 30 t (TA230). Doar că fix 10 ani mai târziu, în octombrie 2020, odată cu TA 230 Litronic, Liebherr a introdus noua generație de camioane articulate.

Bine ancorat în realitățile șantierelor actuale, noul TA 230 Litronic (sarcină utilă de 28 t) convinge printr-un concept inteligent de mașină, care a fost dezvoltat special pentru aplicații off-road. Articulația pivotantă cu blocare pozitivă cu rulment cu role conice este perfectă pentru forțele de forfecare care apar în timpul utilizării, rezistă la sarcini maxime și asigură o distribuție optimă a forței. Motorul nu putea fi decât unul Stage V, iar transmisia este una cu 8 trepte. Camionul controlează automat tracțiunea folosind blocări ale diferențialului longitudinal cu control activ: atunci când este detectată deraparea la una dintre punți, cuplul este transferat inteligent către axa sau axele care oferă tracțiune. Noul camion articulat impresionează printr-o performanță excelentă de conducere și o forță de tracțiune impresionantă.

Îmbunătățirile sunt evidente si la nivel de design, nu doar tehnologic, camionul alegându-se deja cu premiul Red Dot 2021, în categoria Product Design. Iar noutățile producătorului german nu se opresc aici, anul viitor (an Bauma, chiar dacă desfășurarea târgului a fost decalată pentru toamnă) fiind așteptat să apară si modelul mai mare, TA 240 Litronic.

Terex Trucks |
Produse cu mândrie scoțiană în Motherwell încă din 1983, camioanele articulate Terex Trucks continuă tradiția mărcii Euclid. Recunoscute pentru designul simplu si robust, aceste camioane au trecut testul timpului. Cele două modele, TA300 și TA400, de 28, respectiv 38 t, sunt parte a seriei Generation 10 și folosesc motoare Scania DC9 și DC13, conforme cu standardul Stage V.

Update-ul modelului TA300 a adus îmbunătățiri în ceea ce privește eficiența consumului de combustibil, performanța, productivitatea și confortul operatorului. Începând din august 2018, TA300 încorporează noua transmisie ZF 8EP320, care vine cu două trepte de viteză suplimentare – opt în total – și patru trepte înapoi. Acest lucru asigură o schimbare mai fină a rapoartelor și o îmbunătățire cu 5% a eficienței consumului de combustibil.

În 2015, Terex Trucks a fost preluată de către Volvo CE, însă constructorul suedez nu a întrerupt producția de camioane articulate, fiind mai interesat de divizia de camioane rigide, pe care le comercializează acum sub marca Volvo. Și deși Volvo este (în opinia mea) într-un top 3 al producătorilor de camioane articulate, cele două modele Terex Trucks sunt privite ca produse complementare gamei Volvo.

Volvo |
Este numele cu care este asociat conceptul de camion articulat, evident sub marca Bolinder-Munktell, la acea vreme. N-am să reiau istoria iconicului model-concept Gravel Charlie, introdus în 1966, însă e cert că Volvo a avut de câștigat de pe urma pedigree-ului său (a avut un fel de „upper hand”). În prezent, Volvo deține o gamă extinsă de modele 6×6, cu capacități între 25 si 55 t (A25G, A30G, A35G, A40G, A45G, A45G FS și A60H).

În anii 2000, Volvo a început producția seriei D de camioane articulate, iar 7 ani mai târziu introducea seria E, odată cu modelul A40FS (acesta fiind și primul camion articulat „full suspension” din lume). Anii 2011 au adus seria F, iar odată cu seria G, lansată in 2014, Volvo introduce pe toate modele sale frâne răcite cu ulei cu discuri umede și acționare pe toate cele 3 axe. În 2016, la 50 de ani de la acel punct de referință (vorbesc despre primul concept introdus), Volvo a lansat modelul A60H (55 t), cel mai mare camion articulat 6×6 de pe piață. Doar Bell B60E se apropie de el în termeni de sarcină maximă, însă într-o configurație diferită (4×4).

A60H poate muta mai multe tone de material pe oră şi lucrează la capacitate maximă în orice condiţii. Are o capacitate utilă mare pentru aplicaţiile de exploatare în regim heavy-duty, asigurând o productivitate cu 40% mai ridicată decât cel mai apropiat model Volvo. De la motor până la axe, grupul motopropulsor este dezvoltat integral de Volvo și se potriveşte perfect, fiind construit special pentru camioane articulate.

În cea de-a treia și ultima parte a acestui material dedicat camioanelor articulate am să mă opresc asupra modelelor de talie mică (de la 25 t în jos), pentru că și aici, veti vedea, sunt producători interesanți precum Hydrema sau Bergmann, ce propun modele deloc de neglijat. À bientôt!

MEq
By MEq iulie 14, 2021 13:25

Follow & like us

ADVERTISING

OPINION