Despre obligativitatea echipării macaralelor turn cu ascensor pentru operator

MEQ
By MEQ iulie 25, 2017 18:34

Despre obligativitatea echipării macaralelor turn cu ascensor pentru operator

De câțiva ani, în Franţa se discută despre impunerea dotării macaralelor turn cu lift pentru operator, termenul stabilit pentru intrarea în conformitate a normei fiind începutul lui 2017. Numai că acesta a necesitat amânare, de data asta pentru ianuarie 2019. Oficialitățile franceze au cerut să se revină asupra acestei măsuri, tocmai în ideea de a o face mai uşor de implementat.
Marius IANCU

Ideea implementării unui sistem elevator pentru operatorii macaralelor turn este mai veche, fiind adusă în atenţia publicului în 2012, cu ocazia târgului Intermat de la Paris. Pe-atunci, trei producători europeni şi-au expus conceptele – şi anume, compania spaniolă Goian (o subsidiară a Jaso), firma germană Geda (în urma unui acord cu Liebherr) şi compania suedeză Tumac (reprezentată în Franța de SMIE). Toate cele trei reprezentau soluţii de exo-structuri, în sensul că echipamentele propuse se montau pe exteriorul turnului şi se deplasau în sus şi în jos folosind un angrenaj cu cremalieră şi pinion ori un cablu.

Aceste ascensoare pentru operatori au devenit obiect de discuţie pentru oficialităţile franceze pentru construcţii şi lucrări publice către finele lui 2011, ridicând problema obligativităţii echipării macaralelor cu ceea ce, la vremea respectivă, se numeau „dispozitive de acces motorizate”. De asemenea, se avea în vedere o anumită înălțime pe care operatorul trebuia să o parcurgă pentru a ajunge la cabină. Limita a fost stabilită la 60 m, în acel moment.

Ulterior, producătorii de macarale au examinat şi dezvoltat conceptul. Una dintre marile probleme o reprezenta durata de timp necesară instalării acestor dispozitive pe macarale; asta pe lângă preocupările legate de eficientizarea transportului componentelor macaralei. Aşa că producătorii s-au reîntors la planşa de proiectare, iar la Intermat 2015 au venit cu soluţii dezvoltate in-house, de data aceasta mult mai practice. Şi nu pe exteriorul turnului, ci prin interior.

Liebherr a fost distinsă cu aur la Innovation Award 2015 pentru conceptul de ascensor pentru operator LiUP, integrat în turnul macaralei. LiUP este proiectat să transporte 2 persoane sau o sarcină max. de 200 kg. Operatorii de macara pot intra şi ieşi din acest lift în siguranţă. În cazul unei situaţii de urgenţă, liftul LiUP poate fi acţionat independent de sursa de alimentare a macaralei. La scurt timp după (în iunie 2015) a urmat şi premiera CabLIFT a celor de la Potain (Manitowoc). Compania americană a lucrat în colaborare cu Alimak-Hek, lider mondial în domeniul echipamentelor de ridicare pentru pasageri și materiale. Ambele sunt soluţii integrate, la care elevatorul se deplasează prin interiorul turnului.

Totuşi, Potain a ales să dezvolte şi vechea alternativă de exo-structură, lansând în paralel cu CabLIFT şi soluţia TCL (Tower Crane Lift). Cele două soluții pot fi utilizate pe toate sistemele K Mast, de la 1,6 m până la 2,45 m lățime, și pot fi livrate noi, din fabrică, sau montate ulterior pe macaralele existente. Ascensoarele pot atinge o viteză maximă de 24 m/min, permițând accesul rapid, ușor și sigur pentru toți operatorii de macarale Potain.

Anul trecut, piaţa franceză a făcut cunoştinţă cu un nou sistem elevator exterior pentru macarale turn, ce utilizează angrenaj cu cremalieră şi pinion: AMG-T2. Acesta este de producţie suedeză (la fel ca predecesorul AMG-T1, denumire sub care este cunoscută soluţia oferită de Tumac). De altfel, pe pieţele din Suedia, Danemarca şi Olanda, se folosesc de ani buni macarale cu ascensoare pentru operatori, deşi încă nu există o reglementare impusă în acest sens.

În final, discuţiile dintre societăţile de construcţii şi de închiriere de utilaje, pe de-o parte, şi organismele oficiale de stat, pe de altă parte, au dus la stabilirea unui nou calendar de aplicare a acestei directive. Macaralele la care operatorul este nevoit să urce de la 30 m în sus trebuie să fie prevăzute cu ascensor până la 1 ianuarie 2019. Iar de la începutul lui 2017, această obligativitate se aplică doar macaralelor turn ce depășesc 50 m înălţime.

Genul ăsta de reglementare al unei pieţe atrage după sine nu doar dezvoltarea de noi soluţii, concepte şi tehnologii, ci şi atingerea unor niveluri mai ridicate de siguranţă în construcţii. Aşa că nu m-ar mira dacă în viitorul apropiat şi alte pieţe europene ar impune ca standard echiparea macaralelor turn cu lift pentru operator. Poate chiar la nivel de UE…

MEQ
By MEQ iulie 25, 2017 18:34