Miniîncărcător compact vs. încărcător frontal compact

MEq
By MEq noiembrie 14, 2018 12:27

Miniîncărcător compact vs. încărcător frontal compact

Compact, rigid și cu virare prin derapare versus compact, pe roți și cu șasiu articulat? Când e vorba despre un utilaj compact de încărcare, alegerea între un miniîncărcător compact (MIC) și un încărcător frontal compact (IFC) se rezumă la expresia tipică „asta am folosit dintotdeauna”. Având în vedere însă update-urile tehnologice, versatilitatea lor tot mai mare și atașamentele compatibile, s-ar putea să îți reconsideri opinia. Care se potrivește mai bine într-o aplicație sau alta? Cea mai evidentă diferență dintre cele două pare să fie faptul că skid steer-ele folosesc blocarea mecanică sincronă a roților pentru a vira, în timp ce încărcătoarele compacte pe roți beneficiază de avantajul șasiului articulat. Însă diferențele nu se opresc aici. Dar să vedem ce avantaje și dezavantaje au, pe baza a 10 criterii-cheie. MEq

Manevrabilitatea
Capacitatea de a se deplasa și a lucra în condiții de siguranță și eficiență pe un șantier este critică. Condiționările fizice ale șantierelor mici, cu spații strâmte ce limitează manevrabilitatea ar putea fi un factor decisiv în alegerea tipului de încărcător.
MIC: Cu dimensiuni compacte, o înălțime redusă și abilitatea de a vira pe loc, miniîncărcătoarele compacte dispun de o manevrabilitate de neegalat. Aceasta însă vine și cu un cost, întrucât un skid steer (pe roți/șenile) are un impact puternic asupra unui teren moale (sensibil) sau asupra gazonului, de exemplu.
IFC: Mai lung, mai înalt și cu o rază de virare mai mare, încărcătorul frontal compact este mai limitat, comparativ cu un skid steer, în spatii strâmte sau cu restricții de acces. Totuși, impactul asupra solului e minim, iar garda la sol mai mare poate fi un avantaj în anumite tipuri de teren.

Costurile de operare
În timp ce prețul de achiziție este cel care sare primul în ochi, diferențele privind costurile inițiale pot fi afectate de diferențele de costuri de operare pe toată durata de viață a mașinii. Combustibilul și anvelopele/șenilele din cauciuc sunt printre cele mai mari costuri de operare.
MIC: Virarea prin derapare are totuși prețul ei. Necesită o putere mai mare, ceea ce înseamna mai mult combustibil ars și, nu în ultimul rând, o uzură mai mare a roților/șenilelor, întrucât acestea alunecă sub greutatea mașinii încărcate. Tehnica operatorului are și ea un impact semnificativ, deoarece chiar și cele mai bune abilități de manevrare nu bat sistemul articulat.
IFC: Motoarele mai mici ard mai puțin carburant, iar cinematica articulației frontale reduce uzura anvelopelor, astfel că cele două principale cauze generatoare de costuri de operare sunt mai reduse la un încărcător frontal compact.

Stabilitatea
Stabilitatea merge mână în mână cu capacitatea de ridicare și ține mult și de încrederea în sine a operatorului. Însă operarea în pantă și virajele sub sarcină pot altera caracteristicile de stabilitate.
MIC: Un centru de greutate mai jos le oferă skid steer-elor mai multă stabilitate pe suprafețe denivelate – în special cu o șenilă cu profil mai lat –, iar această stabilitate nu se va schimba în viraje. Totuși, în general, ampatamentul mai mic și masa redusă a contragreutății reduc stabilitatea și capacitatea de ridicare a miniîncărcătoarelor.
IFC: Un ampatament mai lung oferă o stabilitate și o capacitate de ridicare superioare, acolo unde stabilitatea înainte/înapoi nu se va modifică în funcție de sarcina mașinii (încărcat vs gol). Prin articularea mașinii, sarcina se poate deplasa lateral și astfel poate reduce stabilitatea, când utilajul este încărcat. Dar există soluții. De exemplu, încărcătoarele compacte pe roți Cat sunt proiectate și construite pentru a oferi stabilitate maximă la răsturnarea sarcinii în viraj complet.

Puterea
Adesea, cu toții ne dorim mai mulți cai putere de partea noastră atunci când comparăm tabelele cu specificații, însă felul în care mașina transferă acea putere, precum și costurile de consum sunt la fel de importante.
MIC: Un skid steer va avea mai multă putere decât un încărcător frontal compact comparabil (ca masă operațională!). Trenul de rulare al unui miniîncărcător compact necesită mai multă putere, iar unul dintre avantaje este o putere hidraulică mai mare pentru atașamentele care o solicită – precum mulcere (tocătoare de vegetație) și freze la rece –, iar alte operațiuni pot fi realizate la turații reduse ale motorului (ralanti).
IFC: Prin transferul mai eficient la sol al puterii, operațiunile de încărcare cu un încărcător frontal compact necesită mai puțină putere, prin urmare acestea pot avea motoare mai mici. Totuși, odată cu avântul puternic al opțiunilor de cuple rapide și atașamente, încărcătoarele compacte Cat, de exemplu, au primit sisteme hidraulice și motoare care să se potrivească acestor cerințe în creștere.

Viteza
Dacă ciclurile de lucru presupun distanțe mari de deplasare sau materiale ce trebuie transportate, viteza este un criteriu cu un impact semnificativ asupra productivității zilnice.
MIC: Viteza de deplasare a unui miniîncărcător este limitată, chiar și la un model cu două trepte de viteză. Într-un ciclu de lucru cu un interval scurt, schimbările rapide de direcție înainte-înapoi sunt în favoarea miniîncărcătorului. Atenție însă, pe multe șantiere, deplasarea cu viteză e periculoasă!
IFC: Prin comparație, un încărcător frontal compact are o viteză mai mare de deplasare (unele modele pot atinge chiar dublul vitezei unui skid steer). Dacă timpii de deplasare sunt un factor limitativ al productivității, atunci diferențele pot însemna până la dublul eficienței!

Încărcarea
Aceasta este funcția fundamentală a celor două tipuri de utilaje, însă cerintele de încărcare pot varia în funcție de material, sursă și de locul unde este descărcat sau plasat.
MIC: Articulația brațelor unui miniîncărcător este plasată în partea din spate a mașinii și destul de sus, permițând o înălțime mare de descărcare. De asemenea, poziția permite, în funcție de model, o cinematică verticală sau una radială.
IFC: Cupele și capacitățile de ridicare mai mari asigură o eficiență mai bună per ciclu, iar poziția mai înaltă a operatorului oferă o vizibilitate mai bună. La fel, o rază mai mare a brațelor permite încărcarea peste obstacole sau plasarea materialului mai adânc în remorcă.

Atașamentele
O fi încărcarea principala funcție a acestor mașini, însă sistemele hidraulice auxiliare, cuplele rapide și compatibilitatea cu o gamă impresionantă de unete le permite să abordeze aproape orice task.
MIC: Supranumite și comparate pentru multifuncționalitatea lor cu celebrul „briceag elvețian”, miniîncărcătoarele compacte cu ale lor cuple rapide au poate cel mai ridicat grad de compatibilitate cu atașamentele de lucru, iar hidraulica auxiliră și conectorii electrici sprijină această versatilitate. Puterea mare asigură debitul hidraulic și presiunea necesare acționării celor mai solicitante unelte.
IFC: Dar și încărcătoarele frontale compacte au evoluat, căutând să se adapteze cerințelor exigente ale viitorului. De pildă, modelele Cat dispun de o hidraulică cu debit ridicat și comenzi din cabină pentru unelte, astfel încât opțiunile să fie cât mai variate, iar articulația optimizată Z-bar oferă performanțe superioare la încărcare.

Vizibilitatea
O vizibilitate mai bună crește siguranța și performanța, iar dacă din fișa tehnică nu-ți poți face o impresie precisă, aceasta va fi primul lucru pe care-l vei remarca atunci când vei urca în cabină.
MIC: Având sistemul de cuplare atât de aproape de operator, miniîncărcătoarele compacte oferă o vedere excelentă asupra lamei cupei, asupra furcilor sau a altor unelte. Totuși, brațele obturează vizibilitatea laterală la anumite înălțimi. Dar cu o oglindă retrovizoare panoramică sau cameră retrovizoare, opțională sau nu, totul se rezolvă.
IFC: De la înălțimea cabinei încărcătorului frontal compact e destul de ușor să vezi în orice direcție (de sus, perspectiva e alta), iar datorită designului, elementele de obstrucție vizuală în spate sunt minime. În cazul de față, cupla este departe de operator, însă articulația Z-bar optimizată permite o vedere clară a zonei frontale.

Confortul operatorului
Intrarea și ieșirea din cabină și operarea zilnică pot impune rapid nivelul de confort ca una dintre prioritățile de top, fiind un criteriu primar în alegerea tipului de mașină.
MIC: Normele de siguranță actuale impun ca miniîncărcătoarele compacte să aibă o cabină sigură (ROPS/FOPS). Izolată și presurizată, aceasta ține afară praful și zgomotul. Un punct în minus pentru skid steer este intrarea frontală (excepție fac JCB și Volvo, la care intrarea e laterală, datorită designului cu un singur braț de încărcare), deoarece trebuie să treci peste cupă sau atașament pentru a pătrunde în cabină.
IFC: Comenzile electrohidraulice, intrarea laterală, înălțimea cabinei sau multitudinea de comenzi intuitive afișate pe bord îl fac un utilaj mai confortabil în operare.

Prețul de achiziție
Eh, aici e un capitol mai sensibil. Adesea, prima întrebare pusă este „Cât costă?”, iar răspunsul poate influența foarte mult decizia de cumpărare. Costul total de proprietate, inclusiv consumabilele, piesele, service-ul, timpii de nefuncționare și productivitatea pot avea însă un impact mult mai mare asupra buzunarului, deși aceste informații nu sunt atât de solicitate la început. Deși un miniîncărcător compact ar avea, adesea, un preț de achiziție mai mic, este posibil ca acesta să nu ofere cea mai bună valoare, dacă ținem cont de un cost al tuturor factorilor. Și mai depinde mult și unde și la ce e folosit utilajul.

Cu ultima propoziție m-am apropiat de un verdict final, în sensul că tipul de aplicație este esențial în luarea unei decizii în favoarea unuia sau a celuilalt tip de încărcător. O bună înțelegere a criteriilor amintite mai sus și prioritizarea lor pentru businessul sau aplicația ta pot duce la maximizarea productivității și la reducerea costurilor totale de proprietate. Dacă însă ești indecis, cel mai bine e să contactezi dealerul local pentru consultanță profesională și, de ce nu, o demonstrație live a utilajului.

MEq
By MEq noiembrie 14, 2018 12:27