Întreţinerea utilajelor forestiere în condiţii aspre de iarnă. Patru sfaturi de la Tigercat

MEq
By MEq decembrie 15, 2015 20:24

Întreţinerea utilajelor forestiere în condiţii aspre de iarnă. Patru sfaturi de la Tigercat

Utilajele forestiere lucrează în unele dintre cele mai extreme condiții, de la mediile calde şi cu umiditate ridicată din sudul Statelor Unite şi din Brazilia la cele cu temperaturi scăzute şi zăpadă din Nordul Americii, Canada şi Rusia. În zonele cu climă rece, atunci când solul e înghețat, timpii de funcţionare trebuie maximizaţi. Iată câteva sfaturi din partea producătorului canadian Tigercat care ajuta operatorii să treacă uşor și cu productivitate maximă prin cele mai grele ierni.

La exterior
Atunci când mașinile sunt transportate pe timp de iarnă de la un punct de lucru la altul sau înapoi la bază, ele pot fi afectate de stropii de sare amestecată cu zăpadă umedă de pe drumuri și autostrăzi. Această sare afectează stratul exterior de vopsea al maşinii, poate afecta unele piese expuse (cilindri hidraulici) și poate duce în mod inevitabil la coroziune. Dacă mașina trebuie transportată, este bine să ungeti cu vaselină tija cilindrilor expuşi, pentru a-i proteja de stropii de sare.
Ori de câte ori e posibil, curăţaţi mașina cu un pistol de apă sub presiune. Dar nu prea agresiv. Evitați pulverizarea în apropierea conexiunilor electrice. Înainte de pornire, îndepărtaţi gheața din zonele din jurul cilindrilor hidraulici. Acumularea de gheață poate bloca circulația cilindrului hidraulic și duce la deteriorarea garniturilor interioare de etanşare.

DSC_0265-cc

Lichidele pentru sezonul rece
Temperaturile scăzute au un impact major asupra lichidelor și lubrifianților ce asigură funcţionarea mașinilor. Este important să utilizați un ulei hidraulic de sezon cu un indice de viscozitate (Viscosity Index) de cel puțin 225 și un ulei de motor cu viscozitate scăzută pentru condiții foarte reci. Particulele de ceară din combustibilul diesel se pot precipita în condiţii de vreme rece, ducând la „gelifiere” – combustibilul se îngroaşă, iar filtrele şi furtunurile se pot bloca ușor. Pentru a evita acest lucru, atunci când temperatura scade, folosiți întotdeauna combustibil “Arctic” sau “No. 1”. Acest combustibil este rafinat pentru a avea mai puține componente ceroase care provoacă coagularea. Amestecarea motorinei cu kerosen, aditivii de combustibil sau combustibili alternativi reduc capacitatea combustibilului de lubrifiere, ducând la deteriorarea pompei, a injectoarelor sau a sistemului de post-tratare.

Lichidul diesel de evacuare (DEF) – cunoscut în Europa şi sub denumirea de AdBlue – îngheaţă la -11°C. Totuşi, acesta poate îngheţa şi se poate dezgheţa fără a-i fi afectate performanţele. În mod normal îngheaţă destul de încet – e nevoie de circa 5 zile pentru a îngheţa la -20°C o cantitate de 20 L de DEF. Utilajele Tigercat pot porni chiar dacă lichidul diesel de evacuare este îngheţat; circuitul de răcire al motorului trece prin rezervorul de DEF şi îl dezgheaţă. Ideal este ca la finalul zilei de lucru să umpleţi complet rezervorul de DEF, ceea ce înseamnă că un surplus de cantitate este mai repede disponibil în cazul pornirii maşinii în dimineţile geroase de iarnă. Atunci când îngheaţă, lichidul diesel de evacure îşi măreşte volumul cu 7%, însă toate rezervoarele de DEF sunt concepute cu o cameră de expansiune în partea de sus pentru a se adapta acestor cazuri, aşa că nu depăşiţi partea inferioară a ţevii de umplere.

Nu adăugaţi în lichidul diesel de evacuare antigel sau alţi aditivi pentru punctul de îngheț, deoarece îl vor împiedica să funcţioneze corect și pot deteriora componentele sistemului de post-tratare. Același lucru este valabil pentru oricare dintre produsele comercializate cu eticheta „Winter DEF”. Orice amestec sau reglare a amestecului de DEF va afecta capacitatea sa de a lucra în mod corect, deteriorând ulterior componentele SCR. Folosiţi numai DEF certificat ISO 22241.

Încălzirea maşinii
Încercarea de a porni la capacitate completă o maşină, care a fost oprită pentru o perioadă lungă de timp în condiţii extreme de frig, poate duce rapid la defecţiuni. Oţelul va fi fragil și există probabilitatea să se producă fisuri sub stres. Conductele hidraulice pot fi blocate. Este esențial să aşteptaţi să se încălzească întreaga maşină pentru a asigura fiabilitatea ei pe vreme rece. Majoritatea utilajelor Tigercat au opțiuni disponibile de preîncălzire a blocului motor, pentru situaţiile în care mașinile lucrează în condiţii de frig.
Pe durata încălzirii motorului, operatorul trebuie să fie în cabină. Odată ce sistemul de preîncălzire a lichidului de răcire a funcţionat pentru un timp, iar motorul pornit se încălzește, funcțiile hidraulice trebuie exersate încet, pentru a permite întregului sistem să se încălzească în mod egal. De exemplu, la un feller buncher pe şenile, braţul trebuie extins și retras încet de mai multe ori. Încălzirea uleiului hidraulic cu ajutorul sistemului de preîncălzire și trimiterea lui încălzit afară, în cilindrii reci, poate duce la deteriorarea garniturilor de etanşare.
În timp ce mașina ar trebui să funcţioneze la ralanti pentru o perioadă scurtă de timp pentru a încălzi sistemul hidraulic și motorul, trebuie evitată funcţionarea extinsă la ralanti (peste 4 ore pentru un motor Tier 4i și 9 ore pentru unul Tier 4F). Mersul în gol extins poate duce la acumularea de hidrocarburi, care pot provoca daune în sistemul de post-tratare și la unele componentele-cheie.

DSC_0353-cc

Anvelope şi şenile
Pentru utilajele cu roţi de cauciuc, sistemele de tracțiune ajutătoare, precum lanțurile și şenilele antiderapante, trebuie să fie aprobate de către Departamentul de Service Tigercat. Utilizarea de sisteme de tracțiune neaprobate poate suprasolicita punţile mașinii.
Pentru maşinile cu şasiu şenilat, Tigercat nu recomandă utilizarea de pinteni de gheață sudaţi pe şenile. Aceştia pot suprasolicita elementele de legătură. Şi pe cât posibil, evitaţi virarea maşinii peste cioturi.

Sursa: Tigercat

MEq
By MEq decembrie 15, 2015 20:24