De peste 40 de ani în acţiune

MEq
By MEq mai 30, 2016 17:35

De peste 40 de ani în acţiune

Cu o istorie în spate de peste 40 de ani, camioanele articulate (ADT) Doosan continuă să îşi facă treaba cu aceeaşi dedicare, datorită puterii, performanţelor şi tehnologiei pe care le încorporează. Şi deşi de-a lungul timpului au evoluat ca înfăţişare, caracteristicile amintite anterior s-au perpetuat peste generaţii, ajungând şi la ultimele modele DA30-5 şi DA40-5. M.I.

Istorie
În 1970, industriaşul norvegian Birger Hatlebakk a avut ideea de fabricării unei basculante pentru aplicaţii grele, trasă de un cap tractor puternic. Astfel a luat naştere primul camion, D20, propulsat de un motor diesel Scania D11 de 202 hp. Doi ani mai târziu, în 1972, Moxy a cumpărat drepturile de fabricare a primului camion articulat al companiei, Viking D15, cu boghiu sub benă și tracţiune pe cele șase roți. În 1974, producția a fost mutată de la Molde, Norvegia, la o nouă fabrică în Elnesvagen, unde Doosan continuă să producă şi în prezent.
În 1985, primele camioane articulate Moxy ajungeau în Statele Unite, în acel an compania lansând trei noi modele – 5222, 6225S și 6227S. Ulterior, în anii `90, compania a lansat modelele MT30 şi MT40. De altfel, MT30 a fost cel mai bine vândut camion Moxy din toate timpurile, modelul fiind bine cunoscut pentru capacitatea sa de a transporta și opera în condiții dificile precum terenuri umede, pline de noroi și denivelate.
Un punct de cotitură a fost anul 2008, când Moxy a fost achiziționată de către Doosan, denumirea schimbându-se în Doosan Moxy AS. Această modificare a extins linia de produse Doosan şi a poziţionat compania ca furnizor de top la nivel mondial de echipamente pentru construcţii. În 2012, Doosan a sărbătorit 40 de ani de când produce acest tip de vehicul cu tracţiune pe toate cele șase roți. Anul acesta, modelul DA30-5 a putut fi văzut la standul Doosan de la Bauma, alături de numeroase utilaje ale producătorului sud-coreean.

2

Camioanele actuale
Cele mai recente modele, DA30-5 și DA40-5, continuă tradiţia moștenită de a oferi putere, performanță și tehnologie de ultimă oră. DA30-5 (de 370 hp) și DA40-5 (493 hp) sunt propulsate de motoare diesel Scania DC9 (9.3 litri şi 5 cilindri în linie) şi DC13 (12.7 litri şi 6 cilindri în linie), conforme Tier 4 (T4). Maşinile oferă o eficiență îmbunătățită a consumului de combustibil și sunt concepute pentru a oferi unele dintre cele mai mici costuri de proprietate disponibile pe piață în prezent.

Confort mai mare pentru operator
Camioanele articulate Doosan au evoluat mult în aceşti 40 de ani, pe lângă performanţe punând accent şi pe confortul şi vizibilitatea operatorului. Cabina este certificată ROPS/FOPS şi include dotările deja obişnuite precum aer condiţionat, scaun cu suspensie pneumatică, oferă o vizibilitate optimă şi niveluri scăzute de zgomot la interior. Şoferul beneficiază de toate avantajele unui monitor LCD multifuncţional de 7 inch, ce afişează informaţii esenţiale despre maşină, precum viteza, turaţia motorului, treptele de viteze, diferite avertizări, temperatura uleiului de transmisie şi a lichidului de răcire, nivelul de combustibil şi consumul de DEF, maşinile având inclusiv cameră retrovizoare. Caracteristica „tip-tonic” a cutiei de viteze permite operatorului să conducă maşina atât automatic, cât şi manual, pentru a asigura cea mai lină schimbare a treptelor şi impulsul optim în timpul funcţionării.

Design îmbunătăţit
Cele două modele DA30-5 și DA40-5 oferă operatorului un control îmbunătățit, în special graţie noului sistem standard de măsurare a unghiului înclinării maşinii. Ecranul LCD color afişează procentual cele două citiri uphill / downhill (urcare/coborâre) și prezintă înclinarea laterală ca valoare graduală. Maşinile au un centru de greutate scăzut, iar roţile menţin contactul permanent cu solul la deplasarea pe suprafeţe neregulate. Astfel, camioanele Doosan se descurcă foarte bine în diferite aplicaţii precum: excavaţii, mine şi cariere, proiecte de infrastructură sau şantiere de construcţii.
Dimensiunile motoarelor, cuplurile şi puterea au fost atent selectate pentru a asigura performanţe maxime în raport cu anumite criterii precum capacitatea de încărcare, rata de performanţă a grupului motopropulsor şi eficienţa transmisiei.
3 Una dintre caracteristicile inovatoare ale designului camioanelor Doosan este amplasarea inelului de pivotare în raport cu punctul de articulaţie. Spre deosebire de alți producători care pun acest inel în spatele punctului de articulaţie, Doosan îl plasează în față, pentru a asigura o distribuție egală a greutății pe roțile din față, optimizând manevrabilitatea maşinii în toate situațiile de operare. Datorită cadrului posterior unic, înclinat înspre în faţă, ADT-urile Doosan asigură o distribuţie egală a greutăţii pe toate axele, atunci când vehiculul este încărcat, având un centru de greutate mai jos, o stabilitate superioară și o uzură minimă a anvelopelor.
Cu două diferenţiale cu alunecare limitată de ultimă generaţie, în faţă şi în spate, la modelul DA40-5, şi diferenţial cu blocare, pe spate, la DA30-5, camioanele Doosan se numără printre vehiculele cu cea mai bună tracţiune din clasa lor. Diferențialul frontal este integrat în transmisie, ceea ce permite raze mai mici de virare, îmbunătățind distribuția greutății și reducând lungimea totală a vehiculului. Doosan folosește o configurație de transmisie ce permite schimbarea uşoară a treptelor de viteză și îmbunătățește transferul de putere de la motor la transmisie.
O particularitate a camioanelor Doosan este boghiul spate al punţii tandem ce permite roţilor să rămână permanent în contact cu solul. Asta înseamnă o stabilitate mai mare în timpul deplasării maşinii pe drumuri şi în şantiere. Frânele cu discuri umede nu sunt afectate de condițiile exterioare, deoarece sunt încapsulate şi cufundate în ulei (răcite cu ulei). Astfel, durează mai mult, au mai puține intervale de service și sunt foarte utile mai ales în condiții extreme, cu noroi și apă. 4

Service uşor
Atunci când operatorul efectuează activităţi de service, descoperă o deschidere a capotei la 83 de grade ce oferă un acces excelent la compartimentul motor. De asemenea, cabina înclinabilă permite un acces uşor la transmisie şi la componentele hidraulice.
Pentru a respecta standardele stricte de emisii, fiecare model încorporează tehnologii testate, fără a compromite performanța, fiabilitatea și durabilitatea. Motoarele Tier 4 dispun de sistem common rail cu injecţie la presiune ridicată, tehnologie SCR, sistem răcit de recirculare a gazelor de evacuare şi folosesc DEF.
După mai bine de patru decenii de fabricare a acestor camioane articulate durabile și de încredere, Doosan continuă să le îmbunătăţească, crescând productivitatea operatorului și performanțele vehiculului.
6

MEq
By MEq mai 30, 2016 17:35