9 în clasa medie de excavatoare Tier 4F/Stage IV

MEQ
By MEQ decembrie 17, 2016 01:24

9 în clasa medie de excavatoare Tier 4F/Stage IV

Din 2015 încoace, tot mai mulţi constructori de utilaje au introdus pe piaţă modele de excavatoare noi şi îmbunătăţite, conforme cerinţelor standardelor de emisii exigente. Astfel s-a trecut la o nouă generaţie de utilaje ce oferă puteri mai mari, dar totodată consumă şi poluează mai puţin. Marius IANCU

Puterea şi uşurinţa efectuării întreţinerii nu mai sunt criterii suficiente când vine vorba de utilajele actuale; acestea trebuie dublate de calităţi care să le crească productivitatea şi eficiența, dar să le încadreze în normele impuse privind emisiile. Toţi producătorii de motoare s-au upgradat, au adus noi generaţii, care, împreună cu numeroase sisteme integrate, fac un pas mai departe în labirintul normelor de poluare. Iar excavatoarele, probabil cele mai populare utilaje terasiere, se conformează. Dar să aruncăm o privire pe masa de joc şi să urmărim cărţile principalilor jucători.

1. Încă de la lansarea gamei de excavatoare din seria 300, în anii ’90, aceasta a devenit un standard în domeniu, în extracţii miniere şi aplicaţii din construcţii în condiţii dificile. Iar noua serie F duce mai departe standardul impus. Astfel, în categoria excavatoarelor de talie medie, noutăţile CATERPILLAR aparţin seriei F, producătorul american oferind pe modelele între 25 şi 40 t – 323F L, 326F/326F LN, 330F L, 335F L – motoare Cat C7.1 ACERT conforme cu ultimele standarde Tier 4F/Stage IV. Aceste motoare oferă un cuplu ridicat şi un consum mai mic de combustibil, electronică integrată, sisteme de post-tratare, emisii reduse și intervale extinse de service.
Cele trei moduri de putere – high, standard și eco – ajută la gestionarea consumului de combustibil, iar tehnologiile inteligente înglobate precum Cat Grade Control & Slope ajută operatorii să lucreze mai productiv, cu acuratețe. De asemenea, Product Link/VisionLink conectează proprietarii la echipamentul lor, oferind acces la datele maşinii: localizare, ore de funcţionare, consum de combustibil, timpul de inactivitate, evenimente și coduri de diagnosticare. Excavatoarele sunt disponibile în mai multe configuraţii de lucru, în funcţie de aplicaţii.

2. În categoria 25-40 t, CASE CE are 4 excavatoare noi pe şenile seria D (CX250D, CX300D, CX350D şi CX370D), toate echipate cu motoare Tier 4F/Stage IV şi cu sistem Case Intelligent Hydraulic. Pompele hidraulice controlate electronic şi supapa principală mai mare cresc productivitatea, îmbunătăţind răspunsul maşinii şi timpii de ciclu cu până la 12%. Noile excavatoare pretind că sunt cu 8% mai eficiente ca şi consum decât generaţia anterioară, graţie noilor motoare şi hidraulicii îmbunătăţite. Modelele seriei D se conformează standardului de emisii actual utilizând o tehnologie SCR ce nu necesită prezenţa unui filtru de particule diesel (DPF), deci nu include regenerare sau costuri asociate.

3. În gama medie de greutăţi operaţionale 25-40 t, HITACHI propune noua serie -6 de excavatoare hidraulice pe şenile Zaxis cu modelele: ZX250LC-6/ZX250LCN-6, ZX300LC-6/ZX300LCN-6, ZX350LC-6/ZX350LCN-6.
ZX250LC-6 este dotat cu sistemul TRIAS II, ce reduce cantitatea de ulei hidraulic întoarsă în rezervor, datorită conlucrării pompei și supapei. Aceasta se traduce într-o economie de combustibil de 19%, în modul ECO (10% în modul de PWR), la același nivel de productivitate. Un alt exemplu al tehnologiei avansate este folosirea unui dispozitiv de post-tratare care are ca rezultat mai puține emisii, asigurând conformitatea cu norma EU Stage IV.
Cu un motor Isuzu de 186 kW Stage IV, în șase cilindri, ZX300LC-6 are cea mai mare putere din clasa sa. Acesta oferă o productivitate cu 14% mai mare în modul PWR (15% în modul ECO) decât modelul precedent şi asigură costuri de combustibil mai mici, datorită noului sistem TRIAS II.

4. Tot de la un constructor japonez, de data aceasta KOBELCO, avem Generaţia 10 de excavatoare convenţionale (cum le denumesc ei), intervalul 25-40 t fiind deschis de modelul SK260LC-10/SK260NLC-10. Acesta este urmat de încă două, şi anume SK300LC-10/SK300NLC-10 şi SK350LC-10/SK350NLC-10. Utilajele oferă performanțe mai bune de consum de combustibil decât până acum graţie folosirii tehnologiei regenerative. Comparativ cu un modelul echivalent din Generația 9, consumul de combustibil în modul de lucru S (normal) a scăzut cu 9%, în timp ce modul Eco atinge o reducere de 10%. Oficialii Kobelco spun că acest lucru îmbunătăţeşte mai departe productivitatea cu 5% în operarea în modul de lucru H.
Excavatoarele au motoare diesel Hino supraalimentate şi cu răcire intermediară, conforme cu normele Tier 4F/Stage IV și dispun de ultimele noutăți în materie de „tehnologii curate” prin încorporarea unui catalizator de oxidare diesel (DOC) și combinația de SCR și DPF.

5. Trioul japonez în intervalul 25-40 t îl încheiem cu renumitul KOMATSU şi cu a sa nouă serie -11, şi anume: PC240LC-11/NLC-11, PC290LC-11/NLC-11 şi PC360LC-11/NLC-11. Motorul Komatsu Stage IV integrează o tehnologie SCR, cu DPF, pentru a reduce și mai mult oxizii de azot (NOx), utilizând aditiv AdBlue. Cu un sistem de control electronic avansat care gestionează fluxul de aer, injecția de combustibil, parametrii de combustie și funcțiile de post-tratare, motorul Komatsu Stage IV optimizează performanțele, reduce emisiile și are capabilităţi avansate de diagnosticare. Komatsu continuă să folosească o turbină cu geometrie variabilă (VGT) și supapă EGR, asigurând astfel o temperatură precisă și un control al fluxului de aer, pentru o durată de viață mai lungă a componentelor sale.
O dezvoltare notabilă o reprezintă noul excavator hibrid Komatsu HB365LC-3 Hybrid de 36 t (prezentat în primăvară la Bauma Munchen), o reînnoire a angajamentului producătorului nipon de a reduce impactul utilajelor terasiere asupra mediului. Acesta se află la a treia generaţie. Sistemul hibrid funcţionează utilizând principiul regenerării și al stocării energiei. Astfel, întregul sistem include un motor electric Komatsu, un generator de putere, un ultra-capacitor și un motor diesel SAA6D114E-6 de 202 kW. Energia cinetică generată în timpul frânării este transformată în electricitate, care este transmisă apoi către invertor și captată de ultra-capacitorul Komatsu. Când utilajul accelerează în condiţii de sarcină, energia captată este eliberată imediat pentru a fi utilizată de către structura superioară a maşinii sau pentru a asista motorul.

6. Rămânem tot în zona Asiei, unde de la producătorul sud-coreean DOOSAN avem o serie de cinci modele de excavatoare conforme cu standardul Tier 4F/Stage IV, în categoria 24-40 t (DX235LCR-5, DX255LC-5, DX300LC-5, DX340LC-5 şi DX380LC-5). Similare în dimensiuni cu generaţia anterioară, noile utilaje propun capacităţi de ridicare mai bune. Primele două modele sunt dotate cu un motor Doosan DL06P în şase cilindri, supraalimentat, cu 5% mai puternic decât precedentul. Următoarele trei au motoare Scania DC09 cu 5 cilindri şi puteri între 202 şi 237 kW. Excavatoarele au în echiparea standard sistemul sofisticat wireless de monitorizare a flotei CoreTMS, ce oferă date despre performanţele utilajului pe două căi (prin satelit şi GSM).

7. De la HYUNDAI Heavy Industries Europe (HHIE), în intervalul 25-40 t avem modelele gamei HX, patru la număr: HX260 L, HX300 L, HX330 L şi HX380 L. Toate sunt conforme cu normele Tier 4F/Stage IV şi sunt mai rezistente decât până acum. Producătorul foloseşte pe aceste utilaje motoare Cummins QSB6.7 şi QSL9 ce includ o combinaţie de tehnologii SCR şi EGR pentru a se încadra în standardul de emisii, fiind totodată mai eficiente în ce priveşte consumul de combustibil, comparativ cu modelele din seria 9A-.
Excavatoarele beneficiază de un nou design al cabinei, cu un parbriz mai mare şi un spaţiu interior mai generos cu 13%. Noile caracteristici de siguranţă de pe aceste utilaje includ sistemul AAVM (Advanced Around View Monitoring), pentru o vedere de jur împrejur la 360 grade, cu afişare pe un display de 8 inch în cabină, şi sistemul IMOD (Intelligent Moving Object Detection), ce detectează şi avertizează operatorul atunci când există obiecte în aria de lucru a maşinii. Seria HX de excavatoare dispune de o funcţie ce opreşte motorul atunci când este inactiv. Operatoruul poate selecta modul de funcţionare şi timpul de inactivitate în funcţie de aplicaţie. Sistemul IPC (Intelligent Power Control) controlează puterea tot în funcţie de condiţiile de lucru. Debitul pompei poate fi controlat, iar modul poate fi selectat de pe monitor.

8. Dintre producătorii europeni, LIEBHERR propune în categoria 25-40 t cu motoare Stage IV excavatoarele: R926 Litronic, R936 Litronic şi R946 Litronic. De altfel, cel din urmă este şi cel dintâi model conform cu standardul de emisii Stage IV/Tier 4F. Acesta este propulsat de un motor diesel de producţie proprie (Liebherr D936 A7), în şase cilindri, cu o putere de 220 kW, cu tehnologie SCR şi injecţie de soluţie pe bază de uree, ce nu necesită filtru de particule. Utilajul are o structură foarte robustă, făcând faţă în cele mai dificile aplicaţii, iar designul trenului de rulare creşte performanţele maşinii. Celelalte două modele (R926 şi R936) au tot motoare Liebherr, dar în patru cilindri, sunt conforme Tier 4F/Stage IV şi – conform producătorului – consumă mai puţin combustibil (atât în ceea ce priveşte orele de funcţionare, cât şi cantitatea de material mutată). Ca o particularitate a acestor maşini, componentele individuale (motorul diesel, transmisia, unitatea de rotire, pompele și cilindrii hidraulici) sunt proiectate și fabricate de către Liebherr.

9. Nu în ultimul rând, VOLVO aduce în clasa medie (25-40 t) trei modele cu motoare Tier 4F/Stage IV: EC250E, EC300E şi EC380E. Cu o tehnologie avansată, utilajele oferă o creştere semnificativă a eficienţei consumului de combustibil. Turația motorului este redusă la ralanti atunci când comenzile sunt inactive pe o perioadă prestabilită de timp (între 3 şi 20 secunde), ceea ce reduce consumul de carburant şi nivelul de zgomot. Debitul ridicat al pompei combinat cu sistemul de comandă electrohidraulic creează timpi de răspuns şi cicluri mai rapide. Combinaţia dintre motorul Volvo D8 (D13 la modelul EC380E) şi sistemul hidraulic inteligent face diferenţa. Creşterea puterii odată cu reducerea consumului de combustibil şi a emisiilor are ca rezultat un ciclu mai scurt şi o productivitate crescută. Modulul de control al emisiilor motorului (ACM) controlează, monitorizează şi diagnostichează automat sistemul de tratare a emisiilor, pentru a asigura conformitatea cu reglementările de emisii.
Motorul diesel Volvo de ultimă generaţie îndeplinește integral cerinţele celor mai recente reglementări privind emisiile. Fiind dotat cu tehnologia Volvo Advanced Combustion Technology (V-ACT), acesta oferă performanţe superioare şi un consum scăzut de combustibil. Utilizează injectoare precise, de înaltă presiune, turbocompresor şi radiator intermediar pentru aer şi control electronic pentru a optimiza performanţa utilajului.
Noul sistem electro-hidraulic şi noua supapă principală de comandă (MCV) utilizează o tehnologie inteligentă pentru a controla debitul la cerere pentru creşterea productivităţii, o capacitate ridicată de săpare şi un consum excelent de combustibil.

MEQ
By MEQ decembrie 17, 2016 01:24